Japansk kunskapsträff på Micronic Laser Systems

                                    Inbjudan

Japansk Kunskapsträff på Micronic Laser Systems AB

Onsdag den 29 november 2006 kl. 10-12

Micronic Laser Systems har på endast ett tiotal år byggt upp Japan som sin största marknad. Mer än 50 % av företagets installationer finns här. Hur har ett svenskt HI-Tech företag på så kort tid kunnat bli så framgångsrikt på en så fjärran och hårt konkurrensutsatt marknad? Passa på och fråga ledningen för Micronic Laser Systems om hemligheterna bakom framgångarna!

Program:

10.00-10.50 Företagspresentation av Ulf Sundström, Senior Vice President   Corporate Sales, Global försäljningschef
10.50-11.10 ”Hur Micronic etablerade sig i Japan”
11.10-11.30 Q & A
11.30-12.00 Lunchsmörgås som Micronic Laser Systems bjuder på
Plats: Micronic Laser Systems AB, Nytorpsvägen 9, 183 03 Täby
Tid: 10.00-12.00
Kostnad: Medlemmar går gratis. Icke medlemmar 100 kr.
Anmälan: E-post [email protected]  fax 611 73 44    OSA senast 27/11-06

Gemensam transport ordnas av SJF för dem som så önskar från Mörby Centrum/Mörbyplan (uppgång tunnelbanan norrut) kl. 9.45.
Vänligen ange i Din anmälan om Du önskar transport.
För bilburna finns karta på  http://www.hitta.se

Missa inte möjligheten att under denna kunskapsträff lyssna på och ställa frågor till ett företag med stor erfarenhet av Japan.
Ytterligare information om Micronic Laser Systems hittar Du på:
http://www.micronic.se/site_swe/framesets/frame_finfo.html

Mycket Välkomna!
Göran Edman                                  Edvard Fleetwood
Ordförande SJF´s programkommité   Generalsekreterare, SJF

 


Business Intelligence – ny Johogen directory (v.7)

JOHOGEN Directory är en guide till tryckt och elektronisk information om japansk ”business, technology & commerce”. Guiden är utgiven av EU-Japan Centre for Industrial Cooperation, Tokyo. http://www.eu-japan.gr.jp

Summarized Table of Contents
Section I — Basic search resourcesPDF

 

* Chapter I.1 General market sources about Japan
* Chapter I.2 Macro-economic information
* Chapter I.3 FDI, government structure and public policy
* Chapter I.4 Sources of information about competitors
* Chapter I.5 Searching for business partners
* Chapter I.6 Information about setting up a business in Japan

 

Section II — Diversified resourcesPDF

 

* Chapter II.1 Information on product approval, standards, tax and tariffs
* Chapter II.2 Access to financing, investment and other sources of capital
* Chapter II.3 Labour, employment and HR information about Japan
* Chapter II.4 Working with the Japanese language
* Chapter II.5 Access to information about patents, intellectual property and R&D

Guiden finns tillgänglig på CD-ROM.


Seven Swedish industrialists acquire Gadelius K.K.

Effective September 11, 2006 a group of seven (7) Swedish industrialists
has acquired all the shares of Gadelius K.K. via the newly established
Gadelius Holding Ltd. in Japan.

Mr. Lars Gardo, Chairman of Gadelius K.K. since 1998, and Mr. Bo Dankis,
CEO of ABB-Gadelius until 1997, are leading this initiative and will
help Gadelius to develop its current business further and secure
additional products and principals to achieve its growth targets.

The Seller, RATOS AB, is a Swedish private equity company listed on the
Stockholm Stock Exchange that has owned Gadelius since 2001. During the
past five years Gadelius has pursued M&A activities and improved its
competitiveness by streamlining its business processes, demonstrating
growth and profitability.

Gadelius K.K.’s daily operations and operative management will remain
unchanged.

We trust you will extend your kind support to Gadelius, its new owners
and its management in the future as in the past and we look forward to a
continued good cooperation within SCCJ.

Yours sincerely,

GADELIUS K.K.
Hans Porat
President & Representative Director


Japanese princess gives birth to boy

Japan’s Princess Kiko on Wednesday morning gave birth to a baby boy, the first male heir to the imperial throne in 41 years.

The baby was born by a caesarean operation at 8:27 am local time (23:27 GMT), weighing 2,558g. The 39-year-old Princess and baby are both fine, government representatives reported.

The baby, who is the fourth grandchild of the Emperor and Empress, stands third in line to the Chrysanthemum throne, after Crown Prince Naruhito, 46, and Prince Akishino, the baby’s father.

The birth is likely to put a damper on efforts to revise the Imperial House Law to allow female monarchs and their descendants to inherit the throne.

News of Princess Kiko’s pregnancy stunned Japan when it was announced in February, just as debate in the Diet on whether or not to revise the law was reaching a climax.

Last November, an expert panel, appointed by Prime Minister Junichiro Koizumi, recommended changing the 1947 law to allow the emperor’s first child to succeed the throne, regardless of sex. The new law would have made Princess Aiko, 4, daughter to the Crown Prince and Princess, next in line to succeed her father.

The Financial Times Limited 2006


Frukost med Gerd och Shigeki

Gerd Larsson var bl a under nära 20 år Dagens Industris korrespondent i Japan och har kunnat följa landets utveckling under mer än tre årtionden. Idag skriver hon för olika japanska tidskrifter, såsom den månatliga Jihyo där hon har en egen kolumn.

Shigeki Hijino har en lång journalistgärning i hemlandet Japan bakom sig inkluderande positioner som chefredaktör för japanska Newsweek och delansvarig för den japanska utgåvan av Encyclopedia Britannica. De delar nu sin tid mellan Izu utanför Tokyo och Dordogne i Frankrike.

Program:

07:40 Frukost

08:10 “Explaining Japan to the Japanese”

Gerd Larsson berättar om vad japaner egentligen

funderar över

08:35- Q&A med Gerd Larsson och Shigeki Hijino

09.00

Plats: Exportrådet, World Trade Center, Klarabergsviadukten 70

Tid: 7.40-9.00

Kostnad: SEK 100, betalas kontant vid ankomst. SJF’s medlemmar går gratis.

Anmälan: E-post [email protected] fax 611 73 44 OSA senast 5/9-06


Kunskapsfrukost drar fulla hus

Gerd Larsson berättade om sina utmaningar när det gällde att förklara Japan för japanerna själva. Hon betonade att hon, efter alla dessa år som aktiv observatör av det japanska samhället, fortfarande framför allt såg på Japan som ”landet paradox”. Vi underhölls med paradoxerna inom såväl teknik som demografi. Hon belyste skillnaderna mellan att diversifiera mellan ”japaner och japanska medborgare” och den svenska version som helt enkelt talar om ”svenska medborgare”. Japan förändras precis som alla andra länder och den nya generationen har helt andra utmaningar än den BNP-tillväxtfokusering som så starkt styrt efterkrigstiden. Kanske fångades dessa utmaningar mest genialt när hon kvoterade en amerikans fråga till maken Shigeki från studietiden i USA: ”Är du lycklig”? Varpå Shigeki svarade: ”Det har jag aldrig funderat över”.
Shigeki Hijino å sin sida uppehöll sig mer kring det politiska maktspelet i Japan, inte minst omkring betydelsen av de omskrivna besöken, och icke-besöken, till Yasukuni Shrine av nuvrande och tidigare primiärministrar. Nästa japanska premiärminister blir, enligt Hijino, med all säkerhet Mr. Abe.
Den efterföljande livliga diskussionen handlade inte minst om relationerna till de omgivande asiatiska grannarna, och då i synnerhet Kinas roll i Asien.
Precis som aviserat avslutades frukostmötet kl 0900 då ny-upplysta japanintressenter gav sig ut i Stockholmsrushen för att utmana årets första höstregn och gästföreläsarna påbörjade sin återresa till bostadsorten i Frankrike.


Tommy Kullberg resigns as President of IKEA Japan K.K.

 

After a successful establishment and launch of IKEA in Japan, Mr. Tommy Kullberg has decided to resign as President & CEO of IKEA Japan KK.

IKEA Japan KK was established in 2002 and opened the first store on April 24 this year in Funabashi, Chiba Prefecture, and opens the second store this week on September 15 in Kohoku, located in Shin-Yokohama, Kanagawa Prefecture.

The Funabashi store has exceeded 2.6 million visitors since the opening and sales is far above expectations.

“We have indeed got at fantastic start of our operation in Japan and IKEA has been very well received by the Japanese consumers. I believe the good design in combination with breathtaking prices are the main success criteria”, says Tommy Kullberg.

IKEA is expanding rapidly in Japan and has now more than 1300 co-workers representing 11 nationalities.

“With the basic foundations in place I find the timing right to step down”, says Tommy Kullberg.

Mr. Lars Petersson will replace Mr. Tommy Kullberg. Lars Petersson started his career in the IKEA Group in 1983 at the Malmö store in Sweden. After being in different marketing and sales management positions such as Retail Manager in IKEA Italy S.A., Marketing Manager of IKEA Group, Lars Petersson has been responsible as Retail and Marketing Manager in IKEA Japan K.K. since September 2005.

“I look forward to take IKEA Japan into the next phase of development possibly comprising some 10-12 stores by 2011”, says Lars Petersson.

Tommy Kullberg will continue to provide support for IKEA in an advisory capacity.


Meeting Point Japan 4 maj 2006

I tradition med tidigare år kommer även i vår att anordnas ett Meeting Point Japan med Sweden-Japan Foundation och Exportrådet som huvudarrangörer samt Affärsvärlden och European Institute of Japanese Studies som medarrangörer för ett evenemang som är årets höjdpunkt för Japanintresserade inom alla områden

Vi återkommer i nästa nummer av Japan-Nytt samt på hemsidan, http://www.swejap.a.se med utförligare program men hoppas att Du redan nu bokar in den 4 maj i almanackan.